Skip to content

Sociaal veilige school

Sociaal veilige school

Zoeken

Sociaal veilige school
Sociale veiligheid op school betekent je beschermd voelen tegen bedreigingen die veroorzaakt worden door het gedrag van mensen in en om de school. Het gaat over de psychische, sociale en fysieke veiligheid die niet door handelingen van andere mensen aangetast mag worden.

Sociale veiligheid op school ontstaat door het bevorderen van positief en veilig gedrag van alle betrokkenen op school. Leerlingen zijn immers pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als ze zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat ze zich kwetsbaar kunnen opstellen, dat ze zich gezien en geaccepteerd voelen en dat ze het gevoel hebben erbij te horen.

Zorgen voor sociale veiligheid gaat dus over méér dan het tegengaan van onveiligheid. Leerlingen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te leren verantwoordelijkheid te nemen en daarop te worden aangesproken. Voor leerlingen is de school niet alleen de plek waar ze leren, maar ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen.

Wij streven naar een sociaal veilige school en de aandacht hiervoor is dan ook structureel aanwezig.

Wat doen we al?

  • We bevorderen de sociale veiligheid van onze leerlingen door een sterkte doorlopende leerlijn met gastlessen en workshops. Zo volgen leerlingen in leerjaar 1 weerbaarheidstrainingen en interactieve theatervoorstellingen rond pesten. In leerjaar 2 staat een interactieve voorstelling rond sociale media op de planning, evenals een workshop samen sterk, in het kader van positieve groepsvorming. In leerjaar 3 geven we voorlichtingen over verslavingen en veilige liefde.
  • Iedere leerling op onze school heeft een persoonlijke coach. De coach is het eerste aanspreekpunt voor leerlingen, ouders/verzorgers en vakdocenten. Daarnaast heeft iedere klas in de onderbouw ook een mentor. De mentor is o.a. verantwoordelijk voor de sfeer in de klas.
  • Tijdens de mentorlessen in de onderbouw wordt aandacht besteed aan de aspecten van een veilig schoolklimaat zoals bijvoorbeeld het omgaan met plagen en pesten, respect voor de ander en het oplossen van problemen.
  • We hanteren op school gedragsregels die bij alle betrokkenen bekend zijn. Deze schoolregels bespreken we steeds bij aanvang van elk nieuw schooljaar met onze leerlingen.
  • Tijdens de pauzes is er toezicht op alle plaatsen waar leerlingen mogen verblijven.
  • Er is een veiligheidscoördinator aangesteld die, samen met de directie, zorgdraagt voor een veilige school voor leerlingen, personeelsleden en andere betrokkenen.
  • Ouders/verzorgers kunnen contact opnemen met de coach of vertrouwenspersoon als zij zich zorgen maken over de sociaal-emotionele ontwikkeling van hun kind (protocol vertrouwenspersoon).
  • Op school is een ondersteuningsteam aanwezig. Medewerkers van het ondersteuningsteam bewaken mede de sociale veiligheid en bieden desgewenst ondersteuning aan mentoren en leerlingen.
  • Vanuit Sociale Teams Helmond is een gezins- en jongerencoach aan onze school verbonden die de veiligheid eveneens bewaakt als het gaat om het grensgebied school en thuis.
  • Onze school werkt nauw samen met de wijkagent en de politie.
  • Regelmatig worden tevredenheidsonderzoeken afgenomen onder leerlingen, waarmee we ook een beeld krijgen over de beleving van sociale veiligheid door leerlingen.
  • Elke twee jaar wordt door de ouders een tevredenheidsmonitor ingevuld die eveneens inzicht geeft in de sociale veiligheid op school.

Waarop ondernemen we actie?

  • We vinden het belangrijk om te blijven investeren in een goed en stevig pedagogisch klimaat. Daarover vindt frequent overleg plaats met alle medewerkers van de school, in team- en/of coachoverleggen.
  • Door het actualiseren van de inhoud van het materiaal voor de mentorlessen waarin regelmatig aspecten van sociale veiligheid aan de orde komen.
  • Door het gesprek over sociale veiligheid levend te houden door o.a. sociale veiligheid als vast onderdeel op de agenda te zetten bij team- en MT-vergaderingen, maar ook bij vergaderingen van de ouderraad en leerlingenraad.
  • Het versterken van de samenwerking met de politie. In alle gevallen van ernstig grensoverschrijdend gedrag die de sociale veiligheid van anderen bedreigt, zal melding of aangifte bij de politie gedaan worden.

Gedragsregels
Het Carolus Borromeus College is een school waar duidelijkheid, rust en structuur hoog in het vaandel staan. De school vindt het belangrijk om vanuit enkele omgangs- en gedragsregels te bouwen aan een goed leer- en leefklimaat. Die omgangs- en gedragsregels sluiten aan op alles wat beschreven staat in het leerlingenstatuut, de schoolregels voor leerlingen en de leefregels.

Het gaat om de volgende uitgangspunten: 

  • We hebben respect voor elkaar, elkaars eigendommen en onze omgeving.
  • We zijn samen verantwoordelijk voor een goede sfeer en goede gang van zaken.
  • We dragen allemaal bij aan een open communicatie door op school Nederlands te spreken en we lossen problemen op door erover te praten.
  • We pesten, bedreigen en negeren anderen niet.
  • We vinden dat op school alcohol, drugs, wapens en gokken niet thuishoren.
  • We vinden dat er geen plaats is voor racisme, discriminatie en geweld.
  • We staan voor een positieve houding, correct gedrag en net taalgebruik.
  • We doen altijd melding bij de politie in geval van diefstal, vernieling of geweld. Bij ernstige zaken doet de school aangifte.

Protocollen en regelingen m.b.t. sociale veiligheid

Deze website maakt gebruik van cookies om ervoor te zorgen dat u de beste ervaring op onze website krijgt.