Rekenonderwijs

Rekenonderwijs

Rekenonderwijs

Rekenen is op het Carolus Borromeus College meer dan alleen een basisvaardigheid. Het is een essentieel onderdeel van de ontwikkeling van onze leerlingen. Of het nu gaat om het oplossen van praktische vraagstukken, het interpreteren van gegevens of het kunnen volgen van vakken als wiskunde, economie, biologie, natuurkunde of scheikunde, een stevig fundament in rekenen maakt het verschil. Daarom krijgt het vak rekenen op onze school de aandacht die het verdient, in álle leerwegen en op álle niveaus.

Rekenonderwijs in de onderbouw: een stevige start

In de onderbouw (klas 1 en 2) werken we doelgericht aan het versterken van rekenvaardigheden. Dit doen we met de methodes G&R 12e editie en Got-it?!. Deze combinatie biedt een rijk leertraject met een afwisseling tussen schriftelijk oefenen en digitaal, adaptief leren.

  • Op mavo ligt de nadruk in leerjaar 1 op het bereiken en of versterken van niveau 1F, met een opbouw naar 2F in leerjaar 2.
  • Op havo en het atheneum werken leerlingen toe naar 2F in leerjaar 1 en verder richting 3F in de hogere jaren.
  • Gymnasiumleerlingen werken zelfstandig via Got-it?! waarbij ze op hun eigen niveau en in eigen tempo oefenen met ondersteuning van de wiskundedocent.

De onderwerpen in de onderbouw sluiten nauw aan bij de vier landelijke rekendomeinen: getallen & bewerkingen, verhoudingen & procenten, meten & meetkunde en verbanden. In elk leerjaar werken we aan betekenisvolle rekenvaardigheden die leerlingen ook buiten het vak herkennen en toepassen.

De didactiek is gericht op zelfstandigheid, eigenaarschap en inzicht: leerlingen werken op hun eigen tempo, krijgen waar nodig verlengde instructie, en gebruiken geen rekenmachine om het hoofdrekenen en automatiseren te versterken.

Plustijden: maatwerk in ondersteuning én uitdaging

Het Carolus Borromeus College gelooft in onderwijs op maat. Binnen ons rooster is dagelijks ruimte gereserveerd voor zogenaamde plustijden: keuzemomenten waarin leerlingen kunnen werken aan persoonlijke leerdoelen.

Rekenen maakt een belangrijk deel uit van dit plustijdaanbod. Plustijden rekenen worden op verschillende manieren ingezet:

  • Voor extra uitleg en oefening: leerlingen die moeite hebben met bepaalde onderdelen, kunnen zich inschrijven voor begeleide plustijden of worden hiervoor uitgenodigd door de docent of coach.
  • Voor verdieping en zelfstandige oefening: leerlingen die meer aankunnen of zelfstandig willen werken aan hun rekenvaardigheid krijgen ruimte om zichzelf uit te dagen.
  • Voor examenvoorbereiding: leerlingen in de bovenbouw zonder wiskunde volgen plustijden rekenen ter voorbereiding op het verplichte schoolexamen (2F of 3F).

Elke leerling kiest wekelijks zijn of haar eigen plustijden in overleg met de coach. Zo krijgt elke leerling de begeleiding en uitdaging die past bij de eigen ontwikkeling.

Intensieve rekenbegeleiding: voor wie het nodig heeft

Niet elke leerling vindt rekenen makkelijk. Voor leerlingen met een grotere rekenachterstand is er extra ondersteuning beschikbaar:

  • Verlengde instructie in de les: voor wie baat heeft bij een herhaling of extra uitleg.
  • Plustijd rekenen met intensieve begeleiding: in kleine groepjes of individueel.
  • Begeleiding door een rekenspecialist: leerlingen met ernstige rekenproblemen (bijvoorbeeld dyscalculie) krijgen hulp op maat, verzorgd door een specialist op dit gebied.

Door deze aanpak zorgen we ervoor dat leerlingen niet uitvallen op rekenen, maar juist groeien – op hun eigen tempo, met passende ondersteuning.

Formatief toetsen en zicht op groei

Toetsen in het vak rekenen zijn vooral bedoeld om het leerproces zichtbaar te maken. Via zowel schriftelijke toetsen als digitale Got-it?!-toetsen brengen we in beeld waar een leerling staat. Deze toetsen worden niet alleen gebruikt voor beoordeling, maar vooral ook voor feedback en bijsturing.

In klas 1 en 2 meten we de rekenvaardigheid ook via Diacijfer, een digitaal meetinstrument waarmee we kunnen toetsen op de referentieniveaus 1F, 2F en 3F. Dit helpt ons om de leerroute per leerling beter te volgen en gericht te ondersteunen.

Rekenvaardig de school door

Rekenen stopt niet bij het vak zelf. Ook binnen vakken als wiskunde, natuurkunde, economie, scheikunde en biologie worden rekenvaardigheden voortdurend toegepast. Daarom werken we als reken- en wiskundesectie samen met andere vakgroepen binnen een onderwijsontwikkelteam. Zo zorgen we voor afstemming, herkenning én herhaling van belangrijke rekenvaardigheden in de volle breedte van het curriculum.

Onze ambitie? Dat iedere leerling het Carolus verlaat met een stevige beheersing van de rekenvaardigheden die nodig zijn voor een vervolgopleiding, werk én het dagelijks leven.

Rekencoördinatoren

To top