Rekenen op het Carolus

Algemeen

In 2010 heeft de Eerste Kamer het wetsvoorstel 'Referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen' aangenomen. De kern van het wetsvoorstel vormt het 'Referentiekader taal en rekenen'. Hierin staat beschreven wat leerlingen op verschillende momenten in hun schoolloopbaan op het gebied van taal en rekenen moeten kennen en kunnen.

Leerlingen verlaten de basisschool, als alles goed gaat, met een rekenniveau 1F. In het voortgezet onderwijs moeten leerlingen van het vmbo-t 2F bereiken; leerlingen van het havo en vwo moeten niveau 3F bereiken.

Het rekenen bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Getallen (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, decimale getallen, breuken)
  • Verhoudingen (procenten, verhoudingen)
  • Meten en meetkunde (lengte, oppervlakte, inhoud, grootheden)
  • Verbanden (gegevensverwerking, tabellen, grafieken, formules)

Meer informatie is te vinden op de website van het Steunpunt taal & rekenen VO.

Got it

Op het Carolus hebben we geen rekenles, wel vakken waarin gerekend wordt, zoals bijvoorbeeld wiskunde, natuurkunde, aardrijkskunde en economie.

Om toch aandacht te besteden aan rekenen en rekenproblemen te kunnen signaleren, werken we digitaal, met het interactieve programma "Got it". Dit programma biedt niveaudifferentiatie, het is leerlinggestuurd, adaptief en remediërend. Iedere leerling krijgt een individueel oefenpakket op basis van zijn of haar toetsresultaten. Het oefenpakket bestaat uit uitlegfilmpjes, theorie en opgaven.

Leerlingen beginnen met een instaptoets om het beginniveau te bepalen. Daarna kan de leerling digitaal oefenen met rekenen.

Elke periode maken de leerlingen in de mentorles of toetsweek een digitale rekentoets. Elke toets die de leerling maakt beïnvloedt het rekenniveau (stijging of daling). Op elk rapport komt het huidige rekenniveau te staan ten opzicht van een streefniveau.

Leerlingen zullen elke week thuis 10 opgaven met het programma Got it moeten maken om ervoor te zorgen dat ze op een goed rekenniveau komen/blijven.

Niveau van toetsing en streefpercentages aan het einde van het schooljaar:

Klas Niveau Streefpercentage 
1 mavo-plus en 1 mavo-plus/havo1F 80%
1 havo/atheneum/gymnasium2F60%
2 mavo-plus2F60%
2 havo/atheneum/gymnasium2F80%
3 mavo-plus2F80%
3 havo/atheneum/gymnasium3F60%
4 mavo-plus2F80%
Vanaf 4 havo/atheneum/gymnasium         4F80%

Plustijd

De leerlingen met de laagste percentages uit klas 1 t/m 3 worden door de rekencoördinatoren ingedeeld in plustijd rekenen. In de plustijd krijgen leerlingen uitleg van een docent over een onderdeel van het rekenen. Na de uitleg kunnen leerlingen digitaal gaan oefenen onder begeleiding. Wanneer veel geoefend wordt kan een leerling tussentijds ook toetsen maken. Ook daarbij kan het rekenniveau stijgen.

Toetsen en examen

In de mentorles en toetsweken worden digitale toetsen gemaakt met het programma Got it. Bij het examen maakt de leerling een rekentoets van CITO.

Overzicht toetsmomenten:

KlasPeriode 1 Periode 2 Periode 3 Periode 4 
Alle klassen 1 Week van rekenen ToetsweekToetsweekToetsweek 
2 mavo-plusWeek van rekenen ToetsweekToetsweekToetsweek
2 havo/vwoToetsweekToetsweekToetsweekToetsweek
3 havo/vwoWeek van rekenen ToetsweekToetsweekToetsweek
3 mavo-plusToetsweek Toetsweek ToetsweekJun: examen
4 havoToetsweekToetsweekToetsweekJun: examen
4 vwoToetsweekToetsweekToetsweekToetsweek
5 vwoToetsweekToetsweekMrt: examen     

Selectie 4 mavo-plus,
5 havo en 6 vwo

 Jan: examenMrt: examen
Jun: examen

Rekencoördinatoren

De heer R. van der Sommen: algemeen, beleid en examen
Mevrouw M. Kieft: plustijd en rekenspecialist
De heer T. van Kilsdonk: rekentoetsen en Got it